JADŁOSPIS
1 – 5. 09. 2020 r.
Lp. |
Data |
Śniadanie |
Obiad |
Podwieczorek |
Zmiany |
1. |
poniedziałek |
......................................... |
....................................................... |
........................... |
............ |
2. |
1. 09. 2020r. wtorek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka pszenna, masło, szynka, ogórek, papryka, kawa zbożowa z mlekiem, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, soja. |
Pomidorowa z ryżem i zieleniną, jabłka w cieście, marchew, kompot wiśniowy. Alergeny: mleko, gluten, jajka, soja. |
Chleb, masło, sałata, pomidor, ogórek zielony, bawarka, woda. Alergeny: mleko, gluten. |
|
3. |
2. 09. 2020 r. środa |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka pszenna, masło, serek Almette z warzywami, powidła, płatki owsiane na mleku, jabłko, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, soja. |
Gwiazdki na rosole z natką pietruszki, kurczak w sosie, ziemniaki z koperkiem, fasolka szparagowa z masłem, kompot z czarnej porzeczki. Alergeny: mleko, gluten, jaja, soja. |
Kasza manna na mleku z truskawkami, woda. Alergeny: mleko, gluten. |
|
4. |
3. 09. 2020 r. czwartek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka pszenna, masło, dżem truskawkowy, twarożek ze szczypiorem, kakao, jabłko, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, soja. |
Zupa krem z zielonego groszku, filet drobiowy, ziemniaki z koperkiem, surówka z kapusty pekińskiej, marchwi i pestek dyni, kompot śliwkowy. Alergeny: mleko, gluten, jaja. |
Płatki ryżowe na mleku, mus z czarnej porzeczki, woda. Alergeny: mleko. |
|
5. |
4. 09. 2020 r. piątek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka pszenna, masło, ser żółty, pomidor, zacierka na mleku, jabłko, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, soja, jaja. |
Zupa kalafiorowa z mięsem, ziemniakami i zieleniną, ryba smażona, ziemniaki z koperkiem, surówka z kapusty i marchwi, kompot wiśniowy. Alergeny: mleko, jajko, ryba. |
Chleb, masło, pasta z jaj i ogórka, bawarka, woda. Alergeny: mleko, jajko, gluten. |
|
Przedszkole zastrzega sobie prawo do zmian w jadłospisie.
Dyrektor Intendent Kucharka
JADŁOSPIS
7 – 11. 09. 2020 r.
Lp. |
Data |
Śniadanie |
Obiad |
Podwieczorek |
Zmiany |
1 |
7. 09. 2020 r. poniedziałek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka pszenna, masło, szynka, pomidor, kawa mleczna, jabłko, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, soja. |
Kapuśniak z ziemniakami i natką pietruszki, leniwe pierogi z masłem, surówka z marchwi, kompot śliwkowy. Alergeny: mleko, jajka, gluten. |
Chleb, masło, pasztet, ogórek, bawarka, woda. Alergeny: mleko, gluten. |
|
2 |
8. 09. 2020 r. wtorek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami,bułka wrocławska, masło, pasta rybna, twarożek ze szczypiorkiem, kasza manna na mleku, jabłko, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, ryba, soja. |
Zupa pieczarkowa z makaronem i natką pietruszki, sznycel drobiowy, ziemniaki z koperkiem, surówka z kapusty pekińskiej i papryki, kompot wiśniowy. Alergeny: mleko, jajka, gluten. |
Płatki ryżowe na mleku z owocami, woda. Alergeny: mleko. |
|
3 |
9. 09. 2020 r. środa |
Chleb razowy, chleb z ziarnami,bułka wrocławska, masło, ser żółty, dżem, kakao, śliwka, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, soja. |
Zupa ogórkowa z ziemniakami i natką pietruszki, pulpet w sosie, ziemniaki z koperkiem, surówka z kapusty pekińskiej, kompot. wiśniowy. Alergeny: mleko, jajka, gluten. |
Chleb, masło, jajko, ogórek, bawarka, woda. Alergeny: mleko, gluten, jajka. |
|
4 |
10. 09. 2020 r. czwartek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami,bułka wrocławska, masło, serek z warzywami, pomidor, kawa zbożowa z mlekiem, jabłko, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, soja. |
Zupa z fasolki szparagowej, makaronu z zieleniną, filet z indyka w warzywach, ryż, mandarynka, kompot śliwkowy. Alergeny: mleko, gluten. |
Serek z truskawkami, woda. Alergeny: mleko. |
|
5 |
11. 09. 2020 r. piątek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka wrocławska, masło, jajko, powidła, płatki owsiane na mleku, jabłko, woda. Alergeny: jajko, mleko, gluten, sezam, soja. |
Zupa krem z brokuł i natki pietruszki, ryba smażona, ziemniaki z koperkiem, marchew gotowana, kompot wiśniowy. Alergeny: mleko, ryba, jajka, gluten. |
Kasza manna na mleku z owocami, woda. Alergeny: mleko. |
|
Przedszkole zastrzega sobie prawo do zmian w jadłospisie.
Dyrektor Intendent Kucharka
Nasze Jadłospisy!
JADŁOSPIS 1 – 5. 06. 2020 r.
Lp. |
Data |
Śniadanie |
Obiad |
Podwieczorek |
Zmiany |
1. |
1. 06. 2020 poniedziałek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka wrocławska, masło, szynka gotowana, ogórek kiszony, kawa zbożowa z mlekiem, jabłko, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, soja. |
Zupa fasolowa z mięsem, ziemniakami i natką pietruszki, placki ziemniaczane, marchew, kompot z czarnej porzeczki. Alergeny: mleko, gluten, orzechy, jajka. |
Sałatka owocowa z bitą śmietaną, woda. |
|
2. |
2. 06. 2020 wtorek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka wrocławska, masło, jajko gotowane, ser żółty, płatki owsiane na mleku, jabłko, woda. Alergeny: mleko, gluten, jajko, sezam, soja. |
Zacierka na rosole z zieleniną, pieczeń wieprzowa, ziemniaki z koperkiem, sałatka z buraczka, kompot śliwkowy. Alergeny: mleko, gluten. |
Chleb, masło, pomidor, bawarka, woda. Alergeny: mleko, gluten. |
|
3. |
3. 06. 2020 r. środa |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka wrocławska, masło, pasta rybna, dżem, płatki ryżowe na mleku, jabłko, woda. Alergeny: ryba, mleko, gluten, sezam, soja. |
Zupa kalafiorowa z ziemniakami i zieleniną, pyzy z sosem owocowym, banan, kompot wiśniowy. Alergeny: mleko, gluten. |
Chleb, masło, pasta jajeczna z ogórkiem, bawarka, woda. Alergeny: jaja, mleko, gluten. |
|
4. |
4. 06. 2020 czwartek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka wrocławska, masło, twarożek , pomidor, kawa mleczna, jabłko, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, soja. |
Zupa ogórkowa z ziemniakami, filet z kurczaka w sosie pomidorowym, makaron, banan, kompot śliwkowy. Alergeny: mleko, gluten. |
Płatki ryżowe na mleku z owocami, woda. Alergeny: mleko, gluten. |
|
5. |
5. 06. 2020 piątek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka wrocławska, masło, ser Almette, powidła, kakao, jabłko, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, soja. |
Zupa z zielonego groszku makaronu, ryba smażona, ziemniaki z koperkiem, surówka z kapusty, kompot wiśniowy. Alergeny: mleko, gluten, ryba, jajka. |
Kasza manna na mleku z owocami, woda. Alergeny: mleko, gluten. |
|
Przedszkole zastrzega sobie prawo do zmian w jadłospisie.
JADŁOSPIS
8 – 12. 06. 2020 r.
Lp. |
Data |
Śniadanie |
Obiad |
Podwieczorek |
Zmiany |
1 |
8. 06. 2020 r. poniedziałek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka wrocławska, masło, pasztet drobiowy, ogórek kiszony, kawa zbożowa z mlekiem, jabłko, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, soja. |
Zupa jarzynowa z mięsem, ziemniakami i zieleniną, naleśnik z białym serem, marchew, kompot śliwkowy. Alergeny: mleko, gluten, jajko, soja. |
Chleb, masło, pomidor, bawarka, woda. Alergeny: mleko, gluten. |
|
2 |
9. 06. 2020 r. wtorek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka wrocławska, masło, ser żółty, powidła, kakao, jabłko, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, soja. |
Kalafiorowa z ziemniakami i zieleniną, filet w warzywach, ryż, kompot śliwkowy. Alergeny: mleko. |
Chleb, masło, jajko, szczypior, bawarka, woda. Alergeny: mleko, gluten, jajka. |
|
3 |
10. 06. 2020 r. środa
|
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka wrocławska, masło, pasta rybna, twarożek, kawa mleczna, jabłko, woda. Alergeny: ryba, mleko, gluten, sezam, soja. |
Gwiazdki na rosole z zieleniną, kotlet mielony, ziemniaki z koperkiem, marchewka z groszkiem, kompot z czarnej porzeczki. Alergeny: mleko, gluten, jaja.
|
Kasza manna na mleku z owocami, woda. Alergeny: mleko, gluten. |
|
4 |
11. 06. 2020 r. czwartek |
------------------------------------ |
---------------------------------------- |
------------------ |
---------- |
5 |
12. 06. 2020 r. piątek |
Chleb razowy, chleb z ziarnami, bułka wrocławska, masło, dżem truskawkowy, ser Almette, kawa mleczna, marchew, woda. Alergeny: mleko, gluten, sezam, soja. |
Zupa z fasolki szparagowej, ziemniaków z mięsem i zieleniną, jabłka w cieście, kompot wiśniowy. Alergeny: mleko, gluten, jaja. |
Chleb, masło, pasztet, bawarka, woda. Alergeny: mleko, gluten. |
|
Przedszkole zastrzega sobie prawo do zmian w jadłospisie.
Potrafię się zatrzymać – ale jak to zrobić.. kiedy koronawirus się rozprzestrzenia?
Otaczają nas hasztagi #zostanwdomu, #czassiezatrzymal. Cóż, czas z pewnością nie zatrzymał się dla naszych dzieci. Ich rozwój nie uległ zatrzymaniu. Pozostają tak samo, a być może nawet bardziej niż dotychczas ciekawe świata, eksplorujące, dążące do niezależności, domagające się naszej uwagi i spełniania ich potrzeb. To trudna sytuacja emocjonalna dla dorosłych, bo doświadczają podwyższonego napięcia związanego z lękiem, bezradnością i niepewnością. Fakt, że nikt nie wie, ile jeszcze będzie trwała taka sytuacja epidemiologiczna, sprawia, że organizm człowieka może działać na najwyższych obrotach, bo cały czas z włączoną reakcją stresową (która uruchamia się w odpowiedzi na trudną, kryzysową sytuację i powinna się zakończyć wraz z pokonaniem kryzysu). Ale kryzys nie mija…
Dzieci mają prawo nie rozumieć tej sytuacji. Widzą jednak, że rodzice są zdenerwowani, może bardziej niż zwykle napięci czy zamyśleni. Dzieci doświadczają też wielu zmian w życiu codziennym: nie chodzą do przedszkola, nie mogą spotkać się z babcią, mama pracuje przy komputerze, a tata chwilowo nie pracuje w ogóle. Reakcją dziecka może być znużenie, niezadowolenie, większa niż zazwyczaj trudność w regulowaniu swoich emocji.
W kontekście epidemii i tego, jak wpływa ona na nasze emocje, częściej niż zazwyczaj może zdarzyć się, że reakcją na niepożądane zachowanie dziecka będzie wybuch, “wyjście z siebie”. Przyjrzyjmy się, co może rodzic robić dla siebie, by zadbać o swoje emocje i zatrzymać się, aby nie dać dziecku klapsa.
Zajmij swój mózg, obniż napięcie
Twoje dziecko wpada w złość, histerię, krzyczy, wrzeszczy, tupie, a Ty czujesz, że jeszcze kilka sekund i zaczniesz robić to samo? Za taką reakcję odpowiada najbardziej „prymitywna”, najstarsza część naszego mózgu, która aktywuje się i przejmuje dowodzenie nad działaniem, uznaje tę sytuację za zagrożenia i włącza reakcję „Uciekaj albo walcz”. Kontrolę przejmuje układ limbiczny, czyli emocje biorą górę nad rozsądkiem. Dziecko wyczuwa narastające zdenerwowanie rodzica, które pobudza jeszcze bardziej dziecko, a na pewno nie pomaga się uspokoić. Jak przerwać to błędne koło? Zajmij swój mózg – daj mu zadanie do wykonania, które uruchomi część odpowiedzialną za myślenie, analizę, liczenie. Ważne, aby nie była to czynność automatyczna, tylko coś, co każe Twojemu mózgowi wyhamować.
Zorientuj się, co czuje i czego potrzebuje dziecko
Dziecko ma niedojrzały układ nerwowy i trudno mu regulować emocje, których doświadcza. Dodatkowo na jego stan silnie wpływają inne bodźce stresujące, takie jak głód, zmęczenie, hałas, silne światło, obecność wielu osób.
Rzuć sobie koło ratunkowe
Poszukaj myśli, sentencji, perspektywy, która Cię zatrzyma, pozwoli spojrzeć inaczej na to, co się dzieje.
Może to być:
Pod ostrzałem spojrzeń
Czas wymuszonego i przedłużającego się przebywania w domu, bez wiedzy, kiedy to się skończy, może oznaczać, że większość trudnych sytuacji ma miejsce w domu, nie w sklepie czy parku. W związku z tym, być może częściej pojawi się myśl: “Co pomyślą sobie sąsiedzi, kiedy Kasia tak drze się, jakbym robiła jej krzywdę, może zaraz wezwą policję, albo powiadomią OPS”.
Takie ograniczenie przestrzeni, zawężenie granic i brak wyboru sposobu spędzania czasu tak, jakby się chciało, może być bardzo trudną sytuacją dla dziecka, jak i rodzica. Jednak to dziecko ma najmniejsze możliwości radzenia sobie z tą sytuacją, potrzebuje osoby dorosłej, aby pomogła mu regulować napięcie emocjonalne związane z nowymi, przedłużającymi się dla niego ograniczeniami.
Higiena rodzica i profilaktyka złości
Tak, jak złość dziecka może „zarazić” Ciebie i wprawić w ruch błędne koło emocji, tak Twój spokój pomaga dziecku w regulowaniu swoich uczuć. Ale jak mówi przysłowie, z pustego i Salomon nie naleje. Jeśli nie zadbasz o swój odpoczynek, sen, ruch fizyczny, przyjemności, w momentach kryzysowych trudno będzie Ci znaleźć w sobie siłę na poradzenie sobie z problemami. Może to być trudne w sytuacji ograniczenia możliwości wyjścia z domu, zamknięcia miejsc publicznych, ale dobrze jest szukać choć najmniejszych sposobów na utrzymanie ruchu, przyjemności, aby zachować poczucie sprawstwa, a zmniejszać poczucie bezradności.
Gry dostarczają silnych emocji. Dzieci szukają więc w nich uzewnętrznienia swoich własnych, a czasem również próbują nadrobić braki w tych, których na co dzień im brakuje. Jest też inny, prostszy powód. Trzeba przyznać, że czasem to zwyczajnie dobra zabawa – o czym wie każdy, kto miał choć jedną ulubioną grę.
Wiadomo – czasem jest się po prostu zmęczonym. Cały dzień w pracy, zakupy, obowiązki domowe… Niestety Twoje dziecko potrzebuje uwagi codziennie. Łatwo jest ją odwrócić za pomocą angażującej gry na telefonie, ale w ten sposób zbudujesz nawyk zastępowania Twojej uwagi elektroniką. A o ile gry nie są takie złe (o czym pisaliśmy tutaj) to jednak pamiętaj, że Twój czas jest bezcennym darem, jaki możesz podarować swojemu dziecku.
Za pomocą telefonu kontrolujemy naszą pracę, robimy zamówienia, utrzymujemy relacje koleżeńskie. Warto jednak pamiętać przy tym, że dzieci naśladują swoich rodziców. Jeśli Twoje dziecko nieodłącznie widzi Cię z telefonem lub tabletem – tym bardziej uzna to za naturalny sposób spędzania czasu. Oczywiście nie chodzi o całkowitą rezygnację z korzystania przy dziecku z urządzeń elektronicznych. Wystarczy, że upewnisz się, że czas który spędzacie razem, rzeczywiście jest Wasz. Bez niepożądanych intruzów w postaci natrętnie dzwoniącego telefonu.
Być może to zabrzmi banalnie, i pewnie piszemy to już któryś raz, ale uwierz – rozmowa to podstawa. I zawsze dobre rozwiązanie. Mowa oczywiście o rozsądnej, partnerskiej rozmowie, w trakcie której wysłuchasz opinii dziecka, a także udzielisz mu odpowiednich informacji. Nie unikaj odpowiedzi, gdy dziecko zapyta Cię o niebezpieczeństwa płynące z internetu. Tłumacz mu, dlaczego kontrolujesz czas spędzany przy komputerze czy telefonie. Postaraj się wyrobić zaufanie, dzięki któremu dziecko samo będzie chciało rozmawiać z Tobą o tym, co robi lub w jakie gry gra.
Gry komputerowe to łatwy sposób na spędzanie wolnego czasu. Nic dziwnego, że dzieci grać chcą! Jeśli nie chcesz, by Twoje dziecko poświęcało na to cały swój wolny czas, zachęć go do innych aktywności. Spróbuj zarazić je pasją do czytania (może założycie domowy klub czytelnika?), sportu, pomagania Ci w kuchni czy opiekowania się zwierzakiem. Zwracaj uwagę na cechy tych zajęć, których gry czy elektronika nie są w stanie zastąpić – zwierzak może się przytulić, sport sprawia, że wydzielają się endorfiny itp. Tutaj znów podstawą staje się rozmowa – przedszkolaka czasem nietrudno zaciekawić!
Jest wiele prawdy w starym powiedzeniu, że “brudne dziecko to szczęśliwe dziecko”. Pozwól mu więc poznawać świat wszystkimi zmysłami! I bądź towarzyszem tego poznawania. Spacerujcie razem, jeździjcie na rowerze, grajcie w gry planszowe w parku. Pozwól czasem dziecku porządnie się wyszaleć i ubrudzić!
To będzie wymagało od Ciebie większej kreatywności oraz czasu, ale możesz w ciekawy sposób podejść do codziennych zajęć. Wymyśl i nazwij grę, w którą ma zagrać Twoje dziecko, a następnie podziel ją na “misje”. Zwykłe codzienne ubrania mogą stać się wyjątkowymi strojami, które dają dodatkowe możliwości. Za zmywanie naczyń lub znalezienie czegoś w domu mogą przysługiwać specjalne punkty. Reszta zależy od Twojej wyobraźni – im więcej punktów, tym więcej misji? Nagrody specjalne? Sprawdź się jako autor gry!
Na pewno masz swoje ulubione zabawy z dzieciństwa. Ciuciubabka, podchody, gry terenowe – niech nie pójdą w zapomnienie! Zaraź nimi swoje dziecko. I bawcie się dobrze!
Opracowała: Smuszkiewicz Anna
Strona 3 z 7