Najważniejszym warunkiem w terapii zaburzeń artykulacyjnych jest systematyczność i motywacja ze strony podopiecznego. Brak chęci, współpracy, sprzeciw i bunt – to czynniki destrukcyjne dla dziecka, które nierzadko mają miejsce. Również, może występować wycofanie, bierne uczestnictwo w terapii, to też utrudnia współpracę. Co robić z dzieckiem niewspółpracującym? To trudne zadanie – zachęcanie do działania, należy nie tylko do logopedy, ale również do opiekunów – ich obecność, pomoc oswaja malucha i łatwiej wchodzi ono w świat zabawy buzi i języka.
Przy ćwiczeniach narządów mowy należy zapomnieć o pośpiechu, każde ćwiczenia należy wykonywać starannie, i je powtarzać trzy krotnie, oczywiście można więcej, ale chodzi głownie o to, żeby dziecko się nie zniechęciło i nie znudziło.
Poniżej przedstawiam propozycję ćwiczeń, które dziecko może wykonywać razem z rodzicem, najlepiej przed lustrem.
Ćwiczenie warg
Ćwiczenie języka
Ćwiczenie policzków
Miłej zabawy z buzią i językiem.
Opracowała: Anna G.
Źródło: https://paidalogos.wordpress.comcwiczenia-logopedyczne