Programować w przedszkolu, czy nie?
Wielu rodziców ma wątpliwości, co do tego, kiedy należy zacząć. Większość uważa, że kiedy przyjdzie odpowiedni czas, zajmie się tym szkoła. Panuje też przekonanie, że jest to zajęcie dla dorosłych, starszej młodzieży, ale absolutnie nie dla dzieci, które sobie nie poradzą z tak trudnym zagadnieniem. Na szczęście wcale tak nie jest.
Dzieci mogą programować, ogromnie im to służy, w dodatku programowanie jest dla nich fantastyczną zabawą. Okazuje się, że im młodsza pociecha, tym szybciej przyswaja wiedzę. Oczywiście należy przystosować metody nauczania i narzędzia do wieku dziecka. Jedną z ważniejszych korzyści z nabywania umiejętności kodowania jest nauka logicznego myślenia. Programowanie to między innymi zdolność analizowania. Kodowanie nie ogranicza się tylko do pisania instrukcji i funkcji, to proces rozważania wielu różnych aspektów, przewidywania skutków użycia określonych rozwiązań. To wszystko towarzyszy dziecku podczas nauki programowania, ucząc je analizowania różnych wariantów wydarzeń. Programowanie uczy po prostu myślenia.
Programowanie to również nauka kreatywności, nabywanie umiejętności poszukiwania rozwiązań. Dzieci uczą się, że do konkretnego problemu czy zadania programistycznego można podchodzić w różny sposób, poszukują ciekawych dróg, prowadzących do wyznaczonego celu, a przy okazji doskonale się bawią. Warto pamiętać, że programowanie to tworzenie, konstruowanie nowych budowli w postaci oprogramowania z małych elementów, charakterystycznych dla wybranych języków programowania. Przypomina to trochę budowanie obiektów za pomocą klocków, czyli zabawę uwielbianą przez większość dzieci.
Programowanie uczy rozwiązywania problemów a przecież to kluczowa umiejętność, która przydaje się w życiu każdego człowieka. Programowanie jest doskonałym sposobem na rozwijanie tego typu umiejętności u osób w różnym wieku, a szczególnie u dzieci. Maluchy poznają komendy, dzięki którym mogą osiągnąć określony cel, uczą się także, w jaki sposób rozłożyć, duży, złożony problem na szereg małych, mniej skomplikowanych, a tym samym łatwiejszych do rozwiązania. Dzięki programowaniu dzieci dowiadują się, jak podchodzić do problemów i zagadnień oraz jak je analizować, wyrabiają w sobie nawyk poszukiwania lepszych i bardziej wydajnych rozwiązań. Programowanie pomaga odnaleźć się w świecie technologii.
Komputery i zaawansowana, cyfrowa technologia otacza nas wszędzie, towarzyszy człowiekowi w coraz większej liczbie obszarów życia. Ta tendencja będzie jeszcze nasilała się w najbliższych latach. Współczesny człowiek musi posiadać umiejętność odnajdywania się w świecie zdominowanym przez nowe technologie, a im wcześniej się tego nauczy, tym lepiej. Nauka programowania pozwala dzieciom przejść od biernych konsumentów cyfrowych rozwiązań do świadomego ich wykorzystywania. Programowanie to inwestowanie w zawodową przyszłość dziecka. Oczywiście nie każde dziecko, które uczy się programowania, musi zostać zawodowym programistą. Dla wielu maluchów będzie to po prostu dobra zabawa i zajęcia skutecznie wspierające ich rozwój. Na pewno jednak część z tych dzieci odkryje w sobie pasję do programowania i zechce związać z tym zajęciem swoją karierę zawodową.
Opracowała : Smuszkiewicz Anna