Programowanie - komputer w przedszkolu
bird
sun

Programowanie - komputer w przedszkolu

Programowanie i technika komputerowa jest dziedziną szybko rozwijającą się, przenika do różnych sfer życia, a komputerów i innych urządzeń multimedialnych przybywa w oszałamiającym tempie. Jest ich coraz więcej i coraz bardziej wpływają na nasze życie i coraz trudniej wyobrazić sobie naukę, rozrywkę bez ich wsparcia. Dlatego już w wieku przedszkolnym chcę zainteresować dzieci programowaniem i technologiami informacyjno - komunikacyjnymi.

Dla dzieci w wieku przedszkolnym nowe technologie są tak naturalne jak dla nas dorosłych radio, czy druk. Większość uznaje je za coś oczywistego, bo spotyka je na co dzień i prawie wszędzie. Dlaczego nie miałyby z nich skorzystać w przedszkolu?
Dziś nie powinniśmy się zastanawiać czy przedstawiać dzieciom przedszkolnym nowe technologie, ale jak to robić bezpiecznie i mądrze. Na nowe technologie nigdy nie jest za wcześnie i nie można już od nich uciec. Czy wykorzystamy je w przedszkolu, czy też nie – i tak są obecne w życiu dzieci. Przedszkolaki nie tylko grają w gry zainstalowane w komputerze, konsoli do gier, czy też w telefonie komórkowym. Szacuje się, że co trzecie dziecko w wieku przedszkolnym (cztery – sześć lat) korzysta z internetu przynajmniej raz w tygodniu około 45 minut.

Jednym z celów wprowadzania edukacji informatycznej do przedszkola jest kształtowanie prawidłowego stosunku do komputera. Ważne jest by dzieci zdawały sobie sprawę, że komputer może służyć także do czegoś innego niż zabawa. Nabywając pozytywne doświadczenia dzieci zaczną postrzegać go jako narzędzie ułatwiające komunikację, wspomagające i uatrakcyjniające pracę oraz naukę, narzędzie ułatwiające życie codzienne.

Wykorzystując w przedszkolu technologie informacyjno - komunikacyjne możemy wyzwalać wszechstronną aktywność dzieci i pobudzać ich zainteresowania, wykorzystywać internet i inne źródła jako bank wiedzy i materiałów multimedialnych, które przybliżą i uatrakcyjnią omawiane zagadnienia, wpierać twórczą postawę dzieci, wspomagać ich rozwój nie tylko intelektualny, ale i społeczny. Jeśli będziemy te technologie wykorzystywać w odpowiedni sposób pozwolą przedszkolakom zdobywać wiedzę z różnych dziedzin życia, rozwijać spostrzegawczość, sprawność manualną, refleks, podzielność uwagi i pamięć, kształtować logiczne myślenie, wyobraźnię, kojarzenie faktów, rozwijać cierpliwość, wytrwałość, samodzielność, wyrównywać szanse edukacyjne itd.

Argumenty jakie przemawiają za stworzeniem dziecku warunków umożliwiających kontakt z komputerem to:

  • różnorodność bodźców audiowizualnych - gwarantują wysoki poziom zaangażowania dzieci w wykonywane zadania,
  • sprzyja rozwijaniu sprawności manualnych, pamięci, spostrzegawczości, umiejętności logicznego i kreatywnego myślenia,
  • jeśli się wie, gdzie szukać, staje się „kopalnią” wiedzy,
  • w obecnej sytuacji stanowi niezbędne narzędzie, więc jeśli dziecko poprzez bezpieczną zabawę wcześnie „oswoi” się z nim, w przyszłości będzie swobodniej posługiwało się tym narzędziem.

Wprowadzając zajęcia programowania w przedszkolu, zapewniamy z jednej strony przyjemny kontakt z nowoczesnymi urządzeniami i nowinkami technologicznymi, z drugiej zaś musimy jednak dbać o to, by kształtować w dziecku prawidłowy stosunek do nich. Należy uświadomić zarówno im samym, jak i ich rodzicom, że wykorzystywane programy i urządzenia mają nie tylko bawić, ale też uczy i pomagać w życiu codziennym. To od nas zależy, jakie programy będą uruchamiane i w jaki sposób dziecko z nich skorzysta. Programy komputerowe, w tym także gry, muszą być dostosowane do wieku i ich zainteresowań. Rodzice, pamiętajcie: dzieci myślą inaczej niż dorośli. W ich umysłach szybciej będą utrwalać się schematy, nawyki myślowe i nierealne przekonania, czego skutki zapewne widoczne będą dopiero w przyszłości. Rola dorosłych w czasie wspólnych zabaw polega na podsuwaniu pomysłów. Dobre pomysły i propozycje gier to te, które sami sprawdzimy. Zobaczmy, czego dany program uczy. Zastanówmy się, co może wnieść w życie naszego dziecka, czy nie przysporzy mu stresów? Nie pozwólmy mu ciągle „zabijać” i „walczyć” na ekranie. Służmy mu zawsze radą i pomocą. Rozmawiajmy z dzieckiem, dzielmy z nim jego przeżycia i doznania. Dbajmy o jego prawidłowy rozwój psychiczny.

Nauka programowania nie jest niczym strasznym. Tak naprawdę to nauka logicznego myślenia i planowania. Otóż nauka programowania to, oprócz nauki logicznego myślenia, pomoc w zrozumieniu otaczającego nas świata. Ucząc dziecko programowania, pomagamy mu lepiej komunikować się z maszynami, dajemy mu narzędzia do lepszego zarządzania światem nowych technologii. Kodowanie to także kreatywne rozwiązywanie problemów i wspieranie myślenia abstrakcyjnego. To rozwijanie zdolności kognitywnych. Nauka programowania to także inwestowanie w przyszłe zawody naszych dzieci - dzięki rozwojowi oprogramowania w przyszłości powstanie wiele miejsc pracy, o których w tym momencie nawet nie myślimy.

W ramach zajęć programowania dzieci poznają program edukacyjny ScratchJr, który powstał na bazie Scratcha, bardzo popularnego języka programowania, używanego przez miliony dzieci na całym świecie. Pozwala młodszym dzieciom tworzyć ich własne, wesołe animacje, interaktywne opowiadania i dynamiczne gry. Dzieci uczą się programowania, łącząc bloczki kodu, aby postacie poruszały się, skakały, tańczyły i śpiewały.

Podczas zajęć dzieci korzystają z takich urządzeń jak: komputer, tablet, tablica multimedialna, monitor interaktywny i "magiczny dywan" (zadania wykonywane na podłodze za pomocą stóp).

Komputer rozwija zainteresowania i samodzielność, dostarcza rozrywki i relaksu. Nie jest jednak prostym urządzeniem. Nauka swobodnego obsługiwania go, jest często ciężką pracą. Jest wyzwaniem dla wielu uczniów, a praca z nim wymaga odpowiedzialności. Musimy dzieci jej nauczyć. Dopiero wówczas będą się bawić, a zarazem uczyć.

                                                                                                 Opracowała: A. Smuszkiewicz